''De resultaten van de Inwonerspeiling 2025 geven ons waardevolle inzichten en bevestigen dat we op de goede weg zijn. We blijven ons inzetten voor verdere verbeteringen in de dienstverlening en de openbare ruimte, zodat Hollands Kroon een fijne plek blijft om te wonen voor iedereen'' Burgemeester Rian van Dam
Dienstverlening goed gewaardeerd
Onze digitale dienstverlening wordt gewaardeerd met een 6,9, terwijl de algehele dienstverlening een 6,6 scoort. Van de respondenten heeft 63% in de afgelopen maanden contact gehad met de gemeente, voornamelijk via het internet, e-mail en de telefoon.
Vertrouwen in het gemeentebestuur gestegen
Het vertrouwen van de inwoners in de gemeente is sinds 2022 gestegen. Waar in 2022 nog 16% vertrouwen had in het gemeentebestuur, is dit percentage in 2025 gestegen naar 30%.
Openbare Ruimte verdiend extra aandacht
De kwaliteit van straten en stoepen blijft een belangrijk aandachtspunt. Slechts 43% van de respondenten vindt dat deze goed begaanbaar zijn. Daarnaast is de score voor het onderhoud van groen in de buurt licht afgenomen naar 37%. Belangrijk om hier iets mee te doen. Daarom maken wij de komende jaren een inhaalslag bij het beheer van de openbare ruimte.
''De openbare ruimte is iets wat iedere inwoner van Hollands Kroon aangaat. Het is het eerste waar je elke dag mee in aanraking komt, zodra je de deur uitgaat of uit het raam kijkt. We willen hier dan ook voortvarend mee aan de slag gaan. Deze inhaalslag komt bovenop ons reguliere onderhoud en laat zien dat de gemeente de signalen van inwoners hierover hoort en oppakt.'' Wethouder Robert Leever
Bekijk de rapportage Inwonerspeiling
De rapportage Inwonerspeiling 2025 van IPSOS I&O kunt u hier lezen.